Sí. Fem servir un parell de cookies, i una ni tan sols és nostra. N’haurà d’acceptar-les per estalviar-se aquest missatge que ensenyem per imperatiu legal

“Augment del valor de marca amb la Realitat Augmentada publicitària”, notícia a Interdixit

Disseny + Desenvolupament. Multimèdia. Web. Comunicació. Grafisme. Art

Notícia: “Augment del valor de marca amb la Realitat Augmentada publicitària” de la secció Tendències

Augment del valor de marca amb la Realitat Augmentada publicitària

Campanya RA d’Audi amb iPhone
Campanya RA d’Audi amb iPhone

L’ús de tècniques de Realitat Augmentada a Internet està sobrepassant les expectatives del seu pretès efecte publicitari i s’està convertint en un important valor afegit de marca, especialment quan està vinculada al consum de l’article promocionat. La Realitat Augmentada és una tècnica que permet als ordinadors personals i telèfons mòbils d’última generació la superposició d’una “realitat” digital, que resideix en un ordinador, a la “realitat” capturada per la càmera web de l’usuari.

Pensada inicialment com un sistema de simulació per a l’entrenament en el pilotatge de tot tipus de vehicles i en tot tipus de condicions, la Realitat Augmentada té aplicacions en els àmbits de la formació i l’educació, els videojocs, les utilitats militars, els dispositius de navegació i control, i la publicitat. Es pot fer servir tant en terminals d’ordinador, dispositius mòbils amb connexió a Internet o en visors dissenyats específicament, per exemple en els parabrises de la cabina d’un avió de combat o en el visor del casc d’un soldat.

Logo que identifica les campanyes de Realitat Augmentada
Logo que identifica les campanyes de Realitat Augmentada

El seu ús publicitari pot tenir dues vessants, sempre vinculades a l’adquisició —per compra o obsequi— d’un element que pugui activar el sistema. Per regla general en l’ús en línia, la programació és Flash vinculada a pel·lícules FLV que se seleccionen en funció del tipus d’activació.

L’usuari disposa d’un codi d’activació, entra a la web i activa la seva webcam, i davant de l’objectiu fixa el codi o element que el sistema ha de reconèixer. El web “fotografia” el codi, l’identifica i comença a emetre informació que únicament pot veure la persona que el té. Pot tractar-se d’ofertes especials, pel·lícules que detallen funcions de l’article a adquirir o, fins i tot, facilitar la descàrrega d’arxius: mp3, mp4 o aplicacions.

Jocs o personalització de l’automòbil
Adidas va implantar al febrer el codi de Realitat Augmentada en la llengüeta d’una línia de sabatilles de tennis. En presentar la llengüeta davant la webcam, s’obria un videojoc exclusiu per als posseïdors del model de sabata.

Audi ha fet servir l’iPhone com a eina per activar la seva campanya publicitària. Per poder accedir a l’anunci cal disposar d’un dels exclusius calendaris d’Audi —amb un tiratge molt reduïda i distribució selectiva—, un iPhone i una aplicació per a aquest dispositiu. En fotografiar el calendari, a l’iPhone s’ensenya la gamma dels vehicles circulant pels carrers fotografiats a cada mes. Vehicles que giren, se’ls obren les portes, s’encenen les seves llums… Fiat va fer servir un sistema similar perquè cada futur comprador dissenyés el Fiat 500 a la seva mida.

Extensió de l’anunci en paper i fidelització del client
La revista nord-americana Esquire ha fet servir la Realitat Augmentada perquè els seus anuncis en paper cobrin vida a l’ordinador i els models de roba parlin al comprador de la publicació des de la pantalla i es moguin gairebé a voluntat. Per activar aquests espots, cal fotografiar amb la webcam el codi QR imprès al peu de cada anunci.

Els usuaris d’aquest tipus de publicitat tenen una sensació d’exclusivitat, accedint a una major informació sobre l’article o gamma del seu interès. Aquesta satisfactòria sensació es tradueix en una fidelitat a la marca, amb la que ja té contacte per haver aconseguit el codi d’activació. Aquest nivell de fidelitat, a més, suposa una reducció del cost de generació de nous clients, per efecte gregari.

Els clients de les marques que fan servir Realitat Virtual tenen, d’altra banda, unes característiques de principal interès per al màrqueting de les companyies: poder adquisitiu, curiositat, vocació per experimentar i cultura tecnològica.