Sí. Fem servir un parell de cookies, i una ni tan sols és nostra. N’haurà d’acceptar-les per estalviar-se aquest missatge que ensenyem per imperatiu legal

“Criteri econòmic per a l’adaptació de websites per a mòbils”, notícia a Interdixit

Disseny + Desenvolupament. Multimèdia. Web. Comunicació. Grafisme. Art

Notícia: “Criteri econòmic per a l’adaptació de websites per a mòbils” de la secció Tendències

Criteri econòmic per a l’adaptació de websites per a mòbils

La pàgina de Contacte d’Interdixit en un simulador d’iPhone
La pàgina de Contacte d’Interdixit en un simulador d’iPhone

Tot i que les xifres oficials sobre l’ús de dispositius mòbils per a la navegació per pàgines web no són gaire creïbles, el cert és que existeix una tendència a l’alça sobre aquesta modalitat de consum d’informació on line.

Aquesta realitat obliga a molts propietaris de webs a oferir una experiència de qualitat als usuaris que arriben des d’aquests telèfons mòbils d’última generació. De fet, per costos dels dispositius i de la connexió 3G, els visitants que els fan servir probablement disposen d’un alt poder adquisitiu que interessa especialment als propietaris dels websites.

Per tant, cal disposar d’una versió on line només per als mòbils.

La millor opció és disposar d’un domini .mobi i oferir un contingut creat únicament per a telèfons mòbils, en què es combinin llenguatges XHTML + CSS amb una estructura de navegació que permeti també als usuaris de protocols WAP accedir a tota la informació.

En principi, aquesta opció implicaria disposar de:

  • Website per navegació des terminal d’ordinador
  • Website amb versió WAP
  • Versió XHTML + CSS per a les diferents versions de telèfons mòbils

Aquesta primera proposta resulta cara. Bàsicament consisteix en crear dos websites diferents, com el de Opera —web normal i web reducida—, però amb el mateix contingut.

També és possible disposar d’un sol web que, bé fent servir JavaScript o el propi llenguatge de programació (PHP, JSP, ASP...), pugui oferir un contingut adequat per a cada dispositiu. D’aquesta manera, prescindint de WAP, seria possible oferir una programació XHTML + CSS per als navegadors habituals i una programació XHTML + CSS diferent per als dispositius mòbils d’última generació. Caldria però, una programació XHTML orientada a mòbils i una programació d’excepcions per a cadascun dels 15 navegadors mòbils de què disposem actualment.

15 arxius CSS handheld
Els problemes més evidents que suposa la programació per a dispositius mòbils que reconeixen XHTML + CSS són:

  • Navegació per pantalla tàctil: la possibilitat d’ampliar fragments de pàgina i l’ús del “toc” per obrir enllaços elimina moltes possibilitats d’utilització de programació JavaScript per a ensenyar galeries, ampliar imatges, ensenyar persianes...
  • Incompatibilitats o no disposició de plug-ins: Flash i DivX, per exemple, són els més afectats. En alguns models de telèfons funcionen, i en altres no.
  • Petit espai per a memòria cau: les pàgines —i tots els arxius associats— han de ser molt lleugeres.
  • No hi ha uniformitat en la càrrega d’arxius CSS: amb els atributs media=“screen” i media=“handheld” als arxius CSS, aquests no es carreguen independentment. Segons el model de navegador “mòbil”, alguns carreguen només screen, d’altres només handheld, alguns els dos al mateix temps, o, d’altres, handheld amb opcions de mida de pantalla (max-device width).
  • Interpretació diferent dels estils CSS: com en els terminals d’ordinador, els navegadors de dispositius mòbils interpreten de forma diferent les instruccions d’estils. En alguns casos, justificadament; moltes vegades, no. Els “errors” habituals es produeixen en les instruccions float, display, padding, margin i background.
  • Les imatges requereixen que s’especifiquin totes les dimensions per a ensenyar-les correctament.
  • Alguns dispositius, com l’iPhone, ofereixen una resposta òptima a determinats models de programació generats pels seus creadors i basats en unes recomanacions comunes de CSS i Ajax.

Aquestes circumstàncies impliquen que sigui necessària una programació per a cada un dels 15 navegadors per a dispositius mòbils existents. O, com a mínim, generar excepcions CSS molt severes per a cadascun.

La millor idea
Una tercera opció, més assenyada i económica, consisteix en l’elaboració d’una versions XHTML + CSS del web amb una única variació. La versió estàndard es destinaria a tots els dispositius estàtics —ordinadors de sobretaula i terminals portàtils—, i la versió, seleccionable per programació després de detectar el navegador, per als dispositius mòbils. Aquesta versió eliminaria arxius empotrats —flash o movies—, arxius de difícil lectura —Excel complexos, per exemple— o descàrrega, tots els comportaments generats per Ajax, etcètera.

Convindria que tot el contingut s’ensenyés en una o diverses columnes definides per divs, de manera que siguin més fàcils d’ampliar en dispositius tàctils. Per al desenvolupament de la versió, la millor opció és fer servir només les recomanacions de navegació d’Apple per al iPhone —i l’iPod Touch—, ja que probablement és la programació més avançada, sobre tot en matèria de formularis, activació i reconeixement de números de telèfon, etcètera.

D’aquesta manera, els usuaris de mòbils veuran un website amb pocs errors CSS respecte del disseny original, i els usuaris de l’iPhone disposaran de gairebé tots els avantatges del seu dispositiu de navegació, però a un cost molt reduït per al propietari del website.

Cada fabricant explica les característiques de programació dels seus navegadors per mòbils. Des d’aquesta llista és possible accedir, a dia d’avui, als documents tècnics, les aplicacions o simuladors de la majoria de navegadors: