Sí. Fem servir un parell de cookies, i una ni tan sols és nostra. N’haurà d’acceptar-les per estalviar-se aquest missatge que ensenyem per imperatiu legal

“Disseny web: contraposició del grafisme Lo-Fi al barroc”, notícia a Interdixit

Disseny + Desenvolupament. Multimèdia. Web. Comunicació. Grafisme. Art

Notícia: “Disseny web: contraposició del grafisme Lo-Fi al barroc” de la secció Tendències

Disseny web: contraposició del grafisme Lo-Fi al barroc

Captura de pantalla de weggalostar.com
Captura de pantalla de weggalostar.com

Les dues tendències de disseny web imperants són el barroquisme en el tractament gràfic dels websites i, gairebé per contraposició, una tendència Lo-Fi, de baixa qualitat, tant en la concepció tecnològica dels webs com en el tractament gràfic. A més, subsisteixen estils minimalistes en els què, amb text negre sobre el fons blanc, es manifesta just el que vol expressar-se, sense més concessions; i les composicions racionals, quadriculades, amb ombres, formes arrodonides, degradats i colors contrastats.

Els webs actuals, en els què se separa el contingut de l’estructura i de la disposició i la forma en bases de dades, directoris d’arxius amb llenguatge web i arxius amb estils en cascada, afavoreixen el canvi relativament ràpid de l’aparença i look & feel d’un mateix contingut. I permeten una evolució ràpida de les tendències imperants en el grafisme per a la web.

Captura de pantalla de theshins.com
Captura de pantalla de theshins.com
Captura de pantalla de drdogmusic.com
Captura de pantalla de drdogmusic.com
Captura de pantalla de innermetrogreen.com
Captura de pantalla de innermetrogreen.com
Captura de pantalla de sunnysidesounds.com
Captura de pantalla de sunnysidesounds.com
Llista LOFI de recursos musicals
Llista LOFI de recursos musicals

Les tendències més actuals són un cert barroquisme que es manifesta en colors vius i càlids, metàl·lics i tons daurats, a més d’un gran treball en tots els elements gràfics de la pàgina: filigranes, retalls i ajustaments avançats en les fotografies, i ombres i transparències molt elaborades. A més, el contingut també es torna dens i les pàgines acumulen més enllaços dels que la usabilitat recomana.

És una forma opulenta de dir-li al món que, tot i la crisi, el propietari de la pàgina web segueix tenint activitat comercial inesgotable.

Fill del ‘grunge’
El moviment Lo-Fi gràfic, en canvi, pretén proporcionar una sensació de casualitat, de fugacitat. Es reflecteix una web efímera amb una vigència transitòria. És una situació de pas intermedi, d’evolució cap a alguna cosa que, de moment s’ignora.

Aquest moviment coincideix, en l’àmbit d’Internet, amb un altre tècnic denominat igualment Lo-Fi, que que propugna la construcció de websites despullats de qualsevol tecnologia aliena al llenguatge HTML vigent i que es puguin veure a velocitat de mòdem de 56 kbps. De vegades, aquestes dues concepcions de Lo-Fi coexisteixen en un mateix projecte. En d’altres, el grafisme està tan treballat o més que en els dissenys barrocs.

Les pàgines web Lo-Fi acostumen a ser fosques, perquè el negre dissimula més els errors, amb colors distorsionats, en negatiu, dissonants, amb soroll i taques de tot tipus. Els símbols i gràfics semblen fets a mà per un inexpert. Els comportaments de botons i la usabilitat en general són deplorables. L’error en la programació —les barres d’scroll són freqüents— es deixa veure intencionadament.

Com a moviment cultural, el concepte Lo-Fi s’estén a l’àmbit de la fotografia, on la càmera digital Harinezumi, que disposa de lents de plàstic, s’ha posat de moda. La càmera produeix fotografies i vídeos que recorden les Pocket de 110 mm de Kodak de fa 30 anys, amb colors i punts de fuga molt distorsionats.

I també s’estén a l’àmbit de la música, on des de fa un parell d’anys moltes bandes ofereixen un so brut, distorsionat, amb gravacions d’escassa qualitat i arranjaments hereus del grunge: White Rabbits, The Roulettes, The Shins, The Go! Team, etcètera.

Es tracta d’un estil poc apropiat per a marques industrials i institucions, llevat que requereixin estar molt a la moda, se sentin estretament vinculades a àmbits culturals o les seves campanyes publicitàries —com Telefónica, darrerament— facin servir recursos gràfics d’aquesta tendència, però alguna de les seves troballes poden ser aprofitades en qualsevol disseny actual.