Sí. Fem servir un parell de cookies, i una ni tan sols és nostra. N’haurà d’acceptar-les per estalviar-se aquest missatge que ensenyem per imperatiu legal

“Recuperació del paper clau dels concursos en el màrqueting on line”, notícia a Interdixit

Disseny + Desenvolupament. Multimèdia. Web. Comunicació. Grafisme. Art

Notícia: “Recuperació del paper clau dels concursos en el màrqueting on line” de la secció Tendències

Recuperació del paper clau dels concursos en el màrqueting on line

Fotograma de l’anunci de Martini
Fotograma de l’anunci de Martini

Els concursos publicitaris semblaven una cosa del passat, de la ràdio de fa 30 anys o dels programes de televisió familiars. S’havien convertit en un fi en si mateix i havien perdut per complet la seva finalitat: la promoció d’una marca, producte o servei. Internet ha tornat a posar els concursos en un lloc destacat dins de les estratègies de promoció comercial.

El concurs ja no és un espai obligat per lliurar un premi i recitar els eslògans publicitaris corresponents o reproduir l’espot o la falca publicitària. No és una eina per acabar d’omplir la programació radiofònica o televisiva. Havia arribat un punt en el qual, en els mitjans convencionals, els programadors deixaven lliure un espai destinat a un concurs, sense saber ni com seria, ni qui seria el patrocinador, ni quin seria el premi, ni què l’article promocionat. Aquest abús de la tècnica, a més de les inevitables arbitrarietats ocasionals en la concessió de premis o el grau de dificultat en la participació, havien relegat a poc a poc aquesta estratègia dins de la planificació de màrqueting de les empreses.

Botiga d’ukeleles Ukecosas
Botiga d’ukeleles Ukecosas

De fet, si es consulta bibliografia sobre la matèria, hi ha unanimitat pràcticament total en el criteri de que l’empresa que fonamentava la seva promoció en concursos quedava lligada inevitablement a ells. És a dir, no podria variar la seva estratègia promocional mai més.

Les circumstàncies d’Internet han permès que el concurs recobri el valor promocional original. Els usuaris d’Internet són actius, busquen la informació que desitgen i fan ús d’ella voluntàriament, especialment els usuaris de xarxes socials. La ràpida comunicació entre concursants i difusió d’opinions permet tant la promoció de l’acció de màrqueting com el seu control i censura, ocasionant el seu èxit o fracàs. No hi ha fronteres territorials —excepte en les bases— ni horaris —excepte el límit—.

Uns exemples
Aquesta estratègia de màrqueting té un nou valor a Internet per al llançament de nous productes o serveis. Fins i tot per al llançament de campanyes convencionals de publicitat.

La botiga on line de ukeleles Ukecosas, per promocionar la seva estrena a Internet, va proposar un concurs amb un instrument com a premi. Es demanava als participants que pengessin a YouTube un vídeo en què demanaven un ukelele amb la boca plena de menjar. La difusió del concurs es va fer per Youtube i Twitter. I el criteri del premi era subjectiu: guanyava el que el jurat considerés més divertit.

El concurs de Martini als Països Baixos i Alemanya es premia amb una invitació a participar en una festa de presentació de la campanya publicitària, sentint-se noi/a Martini per una nit. El concurs consisteix a penjar imatges de l’estil dels espots de Martini a YouTube, Facebook i Hyves, on la companyia de vermuts ha penjat un gran anunci de gairebé 3 minuts de durada que, probablement, es dividirà en trossos per a televisió i cinemes.

En ambdós casos el participant ha de contribuir des de xarxes socials per poder participar. La seva contribució es fonamenta en generació de contingut que atregui a no participants, i tots, concursants o no, veuen l’espot de Martini en el segon cas. L’accés al concurs és voluntari, no intrusiu, i s’està d’acord amb un reglament que, en ambdós casos, és subjectiu del convocant, tot i que podria ser més objectiu. Però l’efecte final és el pretès, el cost molt reduït per a un resultat òptim, aportant una imatge de modernitat a les marques, i sense hipotecar estratègies de màrqueting futures a la realització constant de concursos.